6. Rügen Challenge

18. oktober 2015

Vi var blevet inviteret til Rügen Challenge og Tour de Allée Rügen i weekenden den 17. og 18. oktober 2015. Først var det kun planen at vi ville køre cykelløbet Rügen Challenge, der køres den 18. oktober 2015. Men i forbindelse med at vi talte med arrangørerne overbeviste de os om at vi burde deltage i hele den cykelfest, som der foregår henover weekenden.

Rügen Challenge

Restaurant Seebrücke set fra toppen af Wilhelmsstrasse

Hele arrangementet var en pakke med ophold på Cliff Hotel, der er medsponsor på weekenden. Det hele startede fredag aften, hvor der var inviteret til velkomstmiddag på restaurant Seebrücke i Sellin. Vi blev kørt ned til restauranten med en bus fra Cliff Hotel. Middagen blev indledt med at chefen for arrangementet, byens borgmester og Olaf Ludwig (Olympisk mester på landevej 1988) bød velkommen. Efter middagen blev vi atter kørt i bus tilbage til hotellet.

Lørdag var der så gjort klar til en cykeltur på Rügen. Tour de Allée Rügen er en hyggelig cykel tur med 3 forskellige ruter og 3 forskellige tempi. Den populæreste tur er “Broturen” på ca. 50 km hvor man kører fra Stralsund over den nye Rügenbro og tilbage til Sellin. Vi havde valgt den såkaldte ME-LE tur der gik fra øens nordlige spids Kap Arkona og tilbage til Sellin – en tur på ca. 60 km. Den sidste tur hedder familieturen og starter på Cliff Hotel for at ende i centrum af Sellin på Wilhelmsstrasse, hvor de andere ture i øvrigt også slutter. Der var arrangeret bustransport fra Cliff Hotel til starten på de to lange ture.

På ME-LE turen var det fra starten af meningen at det skulle være en tur hvor alle deltagerne følges ad. Vi var vel ca. 20 deltagere i denne tur. På trods af tur elementet foregik turen stadigvæk med en politibil foran feltet, der dirigerede trafikken. Efter feltet havde vi en følgebil de ville hjælpe hvis der var problemer. Det meste af turen foregik i regnvejr, hvilket var med til at gøre det til en noget kold affære. Det lykkedes at holde sammen på hele flokken hjem til Sellin med en gennemsnithastighed på lige under 30 km/t.

Om eftermiddagen var der ikke planlagt nogen aktiviteter, så her var det tid til at benytte det store wellness område på hotellet. Området bestod udover sauna og dampbad mv. også af en swimmingpool med et svømmeområde med en 25 m bane. Så Hotellet kan med fordel anvendes af triatletter til et træningsophold.

Lørdagaften var der inviteret til sportstræf på hotellet. Her var der en dejlig buffet og efter madden blev der inviteret op til dans. Det er tydeligt at arrangementet oprindeligt ikke inkluderede et cykelløb om søndagen. Og der var da også en del af deltagerne, der ikke skulle køre om søndagen.

Søndag stod den så på rigtig cykelløb. Da jeg kiggede ud af vinduet søndag morgen var det dog ikke den store lyst, der overvældede en. Det lå et regnvejr ind over området, som skulle vise sig at vare hele dagen.

Selve løbet blev afholdt efter de tyske regler for væddeløb, hvilket betyder at at vejen er afspærret omkring førerfeltet. Reglen er at der er førerbil (politi) foran feltet der stopper eventuelt modkørende. En halv time efter feltet kører der en tidsvogn, så holde bagfra kommende trafik tilbage. Så ligger man i et interval på under en halv time efter den førende rytter vil der kun forekomme en smule modkørende trafik. Bliver man overhalet af tidsvognen må man godt stadigvæk kører på vejen, men man skal regne med biltrafik. En halv time efter tidsvognen kommer der så en slutbil (ikke et fejeblad). Bliver man overhalet af denne skal man til fulde overholde færdselsreglerne, hvilket blandt andet betyder at man skal køre på cykelstierne, hvor disse forefindes.

Løbet skulle starte kl. 11.00, men da man skal krydse en jernbaneoverskæring kort efter start, blev starten skudt i et par minutter da toget var på vej. Det første stykke ud af byen var neutraliseret og kort efter jernbaneoverskæringen blev vi stoppet for efterfølgende at blive sat rigtig igang. Da starten gik blev der sat et højt tempo op af den første lange stigning fra Sellin og ind mod midten af byen. Det første stykke gik af hovedvejen mod Bergen. Efter ca. 10 km svingede vi mod syd og kørte ind på nogle mindre veje med en del sving.

Rügen Challenge

Ryttere på vej i det våde vejr

Efter at vi var kommet ind på disse småveje kunne jeg begynde at mærke virkningen af det dårlige vejr. Hver gang vi skulle rundt i et sving eller lignende hvor cyklen skulle nedbremses fik jeg problemer da mine hjul var så våde at bremserne ikke tog specielt godt ved. Jeg holdt dog fast i fører feltet på trods af at jeg på de små nedkørsler holdt en pæn afstand så jeg kunne få bremset cyklen, såfremt det blev nødvendigt.

Efter at være kørt sydvest på gik det igen nordpå til Byen Bergen. Indtil vi ankom til Bergen kørte vi på de små veje. Fra Bergen gik det retur mod Sellin af den samme landevej, som vi fulgte i starten. Efter ca. 5km svingede vi mod nord af hovedvejen over Binz til Sassnits. Et pænt langt stykke uden de store udfordringer, så det var heldigvis ikke nødvendigt at bremse.

Rügen Challenge

Ryttere på vej mod Sassnits

Da vi ankom til Sassnits svingede ruten mod vest hvor vi i et kort stykke fulgte hovedvejen fra Stralsund inden vi igen svingede nordpå. Her ramte vi de første rigtige udfordringer da vi røg ind på et længere brostenstykke, der fuldstændigt smadrede det resterende felt. Der var allerede en del ryttere, der var faldet fra. Efter dette brostensstykke, hvor jeg desværre måtte slippe feltet begyndte det at gå opad. På denne del af ruten indhentede jeg en del andre ryttere, der heller ikke kunne følge de forreste ryttere.

Efter denne stigning gik det lidt ned af inden vi kom til dagens helt store udfordring. I briefingen inden starten kaldte Olaf Ludwig det for en lille snas af Paris – Roubaix. I en lille by var der et vejarbejde, der gjorde at arrangørene havde været nød til at omlægge ruten af en gamle bondevej. Det hele startede med et stykke grusvej. Herefter kom der et brostensstykke, der gennem tiden var kørt fuldstændigt i smader af traktorer og lignende. At det samtidig gik ned af og der var vådt gjorde ikke oplevelsen mere ubehagelig. Vi var 4 ryttere, der ramte dette stykke samtidig og vi tog det alle fire meget roligt. Nedkørslen endte i et skarpt sving, hvor det var pænt glat pga. regnvejret.

Efter denne udfordring kom vi tilbage på den mindre asfaltvej. Nu mødte vi nok dagens længste stigning. Denne lå perfekt til mig hvorimod mine 3 følgesvende ikke var så tilfredse med den. Efterfølgende så jeg ikke mere til dem. Efter denne lange stigning kom der en længere nedkørsel ned igennem en skov tilbage til Sassnits. Det var en fin nedkørsel på en rimelig ny asfalt. Men det skulle vise sig at den endte i et brostensstykke, der sluttede i et skarpt sving, der igen var pænt glat.

Dette brostensstykke var den sidste rigtige forhindring på ruten. Nu gik det ud af Sassnits og den samme vej tilbage over Binz som vi havde fulgt nord på. På dette stykke indhentede jeg en del ryttere, der var faldet fra førerfeltet. En enkelt af dem fulgtes jeg med et stykke tid inden han faldt fra. Da vi nåede hovedvejen fra Bergen til Sellin, gik det direkte tilbage til Sellin. På dette tidspunkt kunne jeg mærke at jeg var ved at være sulten. Men pga. min regnjakke og mit våde tøj kunne jeg ikke rigtig få fat i mine energibarer eller geler.

På vejen tilbage til Sellin kommer der en enkelt bakke omkring 7 km før mål. På toppen af denne bakke kunne jeg virkeligt mærke at nu manglede jeg noget energi. Men jeg kunne ikke se nogen ryttere bag ved mig og resten af vejen til opløbsstrækningen var ned af bakken, så det skulle nok gå tænkte jeg.

Rügen Challenge

En træt redaktør kommer i mål

Det jeg kom ind i Sellin og svingede op over banen for at køre den sidste 1½ km til mål kunne jeg stadigvæk ikke se nogen ryttere bag ved mig. Men jeg havde til gengæld heller ikke mere energi da jeg havde kørt en del alene de sidste 40 km. Men jeg kom ind på Wilhelmsstrasse og gik igang med de sidste 500 m, der stiger let på brosten. Her blev jeg nær hentet af den rytter, som jeg fulgtes med et stykke vejen fra Sassnits til Binz. Men jeg holdt mig foran ham og kom ind på en samlet 21 plads, hvilket rakte til en 3. plads i Master 3 gruppen.

Rügen Challenge

Sejrspodiet for herrerne på den lange distance

En fantastisk weekend var overstået og efter sejrsceremonien gik det tilbage mod Danmark. Et rigtig godt arrangement der både indeholder det sociale og det sportslige var overstået.

Fakta om løbet